top of page

בשורה טובה לגברים! שתיית תה ירוק יכולה להאריך את החיים ולשפר את איכותם!

מחקר סיני גדול שהתפרסם ב- European Journal of Prevention Cardiology, הראה ששתייה של לפחות 3 כוסות תה ירוק בשבוע יכולה להאריך את החיים ולתרום לחיים בריאים יותר.

המחקר כלל 100,902 משתתפים סינים ללא עבר של אוטם לבבי, שבץ מוחי וסרטן.

המשתתפים חולקו לשתי קבוצות: בקבוצה אחת משתתפים ששותים לפחות 3 כוסות תה ירוק בשבוע, בקבוצה השנייה משתתפים ששותים פחות מ- 3 כוסות תה ירוק בשבוע.

לאחר מעקב של 7.3 שנים נמצא שבהשוואה לקבוצה ששותה פחות מ- 3 כוסות תה בשבוע, הקבוצה ששותה לפחות 3 כוסות תה בשבוע נהנו מירידה של 20% בסיכון למחלת לב ולשבץ מוחי, ירידה של 22% לתמותה ממחלת לב ושבץ מוחי וירידה של 15% לתמותה ממחלה כוללת.

לאחר מעקב של עוד 8 שנים המשתתפים ששמרו על ההרגל של שתיית לפחות 3 כוסות תה ירוק בשבוע נהנו מירידה של 39% בסיכון למחלת לב ושבץ מוחי, ירידה של 56% בתמותה ממחלת לב ושבץ מוחי וירידה של 29% מתמותה ממחלה כוללת.

ההשפעה המגינה המשמעותית משתיית התה הייתה אצל גברים ואילו אצל נשים ההשפעה המגינה הייתה צנועה. ככל הנראה התה ירוק בעל השפעה פחותה בסיכון למחלות לב ושבץ אצל נשים, מכוון שנשים זוכות בהגנה טבעית מפני מחלות אלו, כמו רמות גבוהות של HDL שזכה לכינוי ״הכולסטרול הטוב״ בשל פעילותו לפינוי כולסטרול ששוקע בדפנות העורקים ומוביל לחסימתם.

ההשפעה המגינה ביותר נמצאה בהרגל של שתיה קבועה של לפחות 3 כוסות תה ירוק בשבוע למשך שנים רבות (15 שנה במחקר).

ממחקרים שבדקו את המנגנונים שבהם תה ירוק מגן מפני מחלות לב ושבץ ידוע שתה ירוק מכיל פוליפנולים, אלו נוגדי חימצון חזקים. אחד הפוליפנולים הידועים בתה ירוק ממשפחת הקטכינים ומכונה EGCG.

כיצד פעילות נוגדת חימצון מגנה מפני מחלות לב ושבץ?

לכולסטרול מסוג LDL יש נטייה לשקוע בעורקים ולכן זכה לכינוי ״הכולסטרול הרע״. לכולם מידה מסוימת של כולסטרול LDL שוקעת בעורקים.

LDL חייב להיות בעורקים מכוון שזו הדרך של הגוף לנייד אותו לאברי המטרה, שם הוא משמש כחלק מקרומי התאים וייצור של ויטמין D (LDL משמש גם לייצור של מלחי מרה והורמונים סטרואידים אבל לשם כך הוא לא מנויד בעורקים אלא מיוצר באיברים עצמם).

הבעיה עם LDL מתחילה כאשר הוא שוקע בעורקים. שקיעת LDL בעורקים מובילה להיווצרות של מרבדים שומנים שמתבלטים מדפנות העורקים לחלל וכך משבשים את זרימת הדם לאיברי המטרה (מכונה טרשת העורקים). כאשר המרבדים האלו מתרחשים בעורקים שמובילים דם ללב ולמוח הם יכולים לחסום את הזרימה לשם ולגרום למחלת לב, שבץ ותמותה. המחלות האלו מכונות בשם כולל מחלות לב וכלי דם.

לא כל שקיעת LDL מובילה לטרשת עורקים ומחלת לב וכלי דם, מכוון שלגוף יש מנגנוני הגנה מפני כך, כמו HDL שמפנה LDL מדפנות העורקים. טרשת עורקים מתפתחת כאשר קצב השקיעה גדול יותר מקצב הפינוי.

גורם מרכזי לחוסר איזון בין קצב השקיעה לקצב הפינוי הוא חימצון מוגבר של LDL בעורקים. חימצון LDL משנה את המבנה שלו ואת הביוכימיה שלו ברמה כזו שמגבירה את שקיעתו ומפחיתה את היכולת לפנות אותו מדפנות העורק.

כנראה שהפוליפנולים בתה הירוק נכנסים בתפר הזה של הפחתת חימצון ה- LDL בעורקים שמובילה לשיפור האיזון בין קצב השקיעה לקצב הפינוי.

בשורה התחתונה מחלות לב וכלי דם הם מחלות מורכבות מאוד ומגורמי התחלואה והתמותה העיקריים במדינות מפותחות. שינוי קטן באורח החיים של שתיית תה ירוק לפחות 3 פעמים בשבוע על ציר זמן של שנים, יכול להפחית אצל גברים את הסיכון לחלות במחלות אלו.

קישור לתקציר המחקר כאן

בברכה רבה,

תמיר

bottom of page