יתכן שצום לסירוגין יכול להאריך את החיים!

January 6, 2020

בשנים האחרונות טיפול ואורח חיים של צום לסירוגין (Intermittent fasting) תופס פופולריות. מחקרים בבעלי חיים מראים שצום לסירוגין מאריך את החיים, מחקרים בבעלי חיים ובבני אדם מראים שצום לסירוגין מוביל לירידה במשקל, ירידה בשומן בטני, איזון סוכר בדם, איזון שומנים בדם, ויסות לחץ דם, ירידה של הדופק בזמן מנוחה, ירידה בסמנים דלקתיים בדם ועוד.

 

ישנם מספר דרכים ליישום צום לסירוגין:

  1. אכילה של 6-8 שעות ביממה וביתר השעות צמים, לדוגמה אוכלים בין השעות 12 בצהריים לשמונה בערב וצמים עד 12 למחרת.

  2. צום של יום או יומיים בשבוע לסירוגין או ברצף.

  3. פעמיים בשבוע ארוחה אחת בינונית ליום (מכונה שיטת 5:2).

 

בכל סוגי הצום לסירוגין ניתן לשתות חופשי בשעות הצום מים, סודה, קפה, תה וחליטות כל עוד הם לא מכילים קלוריות.

 

 

 

 

אחת ההשערות שצום לסירוגין מפעיל מנגנונים של עלייה בתנגודת לסטרס. כאשר הגוף חשוף לסטרס פסיכולוגי או פיזי מופעלים מנגנוני הישרדות כמו העלאת סוכר ושומן לדם, הגברת לחץ הדם, הגברת קצב הלב, אגירה של שומן, דיכוי שריפת שומן ופעילות דלקתית מוגברת. כל אלו נועדו כדי מחד לספק אנרגיה ומאידך לחסוך באנרגיה.

 

מנגנון התגובה לסטרס מותאם לעתות מחסור במזון שהיו אתגר לאבותינו הקדמונים, כיום בעידן השפע מנגנון התגובה לסטרס על ציר הזמן מוביל להשמנה, תנגודת לאינסולין, יתר לחץ דם, הפרעות בקצב הלב ודלקת כרונית.

 

צום לסירוגין גורם לסטרס מתון וכנראה על ציר הזמן מוביל לשינוי מטבולי בעלייה לתנגודת לסטרס שמובילה לניצול טוב של שומן הגוף לצרכי אנרגיה, הפחתת התנגודת לאינסולין, ויסות לחץ הדם, ויסות קצב הלב ודיכוי הדלקת.

 

מאמר שהתפרסם לאחרונה ב- New England Journal of Medicine סקר שני מחקרים על 100 נשים בעלות עודף משקל, שיישמו צום לסירוגין בשיטת 5:2 וירדו במשקל כמו נשים שיישמו דיאטה עם גרעון קלורי, אך הראו תוצאות טובות יותר מבחינת הפחתת השומן הבטני והתנגודת לאינסולין.

 

שומן בטני ותנגודת לאינסולין קשורים באדיקות עם סוכרת ומחלות לב וכלי דם, לכן יתכן שלירידה במשקל בעקבות צום לסירוגין יש עדיפות על פני ירידה במשקל בעקבות דיאטה דלת קלוריות.

 

החוקר הראשי שפרסם את המאמר מיישם צום לסירוגין מזה 20 שנה וחוקר את הנושא 25 שנה ומדווח על אנשים רבים שחיים על פי אורח חיים של צום לסירוגין.

 

לא חייבים לבצע את השיטה כל השנה, אדם שיש לו נטייה להשמנה, סוכרת ומחלות לב וכלי דם יכול ליישם את השיטה 3 חודשים בשנה כדי לעורר את הסוויץ׳ המטבולי שנגרם על ידי הצום לסירוגין, וביתר השנה להקפיד על אכילה מאוזנת.

 

קישור למאמר כאן

 

בברכת בריאות,

תמיר גרבי

Please reload

  • Facebook Clean Grey

עיקבו אחרי:

© 2016 כל הזכויות שמורות - תמיר גרבי - נטורופת ND | מומחה לתזונה ואורח חיים בריא

  • mzl_yvdefagt_edited
  • Facebook Social Icon