top of page

חומצה אלפא ליפואית (ALA)

חומצה אלפא ליפואית היא חומצת שומן בינונית שרשרת שמכילה גופרית. לחומצה זו השפעה משמעותית על הבריאות על ידי מספר מנגנונים.

השפעותיה של חומצה אלפא ליפואית:

  • פעילות נוגדת חימצון רבת עוצמה וייחודית. לתאים שלנו יש קרום שומני וסביבה פנימית מימית, לחומצה האלפא ליפואית יש יכולת מסיסות גם בשומן וגם במים ולכן יכולה למנוע תהליכי חימצון בכל סביבת התא וזאת בשונה מרוב נוגדי החימצון אשר פועלים או בסביבה מימית או בסביבה שומנית.

  • יכולת למחזר את עצמה ואת נוגדי החימצון גלוטטיון, ויטמין C, E ו- Q10. פעילות זו חשובה מכוון שכאשר נוגד חימצון מנטרל רדיקל חופשי הוא בעצמו נהיה לרדיקל חופשי וכך גם יורד מערך ההגנה כנגד הרדיקלים החופשיים וגם נוסף פוטנציאל חימצוני בגוף. לכן כאמור יכולתה של חומצה אלפא ליפואית למחזר את עצמה ואת נוגדי החימצון המוזכרים משמרת את יכולת ההגנה מפני רדיקלים חופשיים ואף מגבירה אותה. למעשה חומצה אלפא ליפואית מהווה כנוגד חימצון של נוגדי החימצון.

  • חומצה אמינית ציסטאין חיונית לסינטוז של גלוטטיון בתאים. לחומצה אלפא ליפואית תפקיד בהכנסה של ציסטאין לתוך התא. ראוי לציין שגלוטטיון מהווה קו הגנה ראשון של הגוף כנגד רדיקלים חופשיים.

  • תהליך ייצור האנרגיה בתאים מתרחש באברון תוך תאי שנקרא מיטוכונדריה, תהליך זה מלווה בשחרור רדיקלים חופשיים רבים ולחומצה אלפא ליפואית יכולת עוצמתית לניטרול רדיקלים חופשיים אלו.

  • הגנה מפני חימצון של המיטוכונדריה על ידי רדיקלים חופשיים שמיוצרים על ידי מערכת החיסון כתגובה לסטרס אקוטי וכרוני.

  • משתתפת בניצול אבות המזון ליצירת חומצה פירוביט שהיא תוצר ביניים בתהליך ייצור ATP אשר מהווה המטבע האנרגטי של הגוף.

  • לאור פעולתה הענפה של חומצה אלפא ליפואית כנוגדת חימצון וייצור אנרגיה בתאים היא חשובה למניעה וטיפול בבעיות בריאות כרוניות שנגרמות על די תהליכי חימצון כרוניים וירידה בייצור האנרגיה כמו מחלות לב, שבץ, קטרקט, הזדקנות מואצת של המוח והתאים (כמו אלצהיימר ופרקינסון), מחלות אוטואימוניות כמו דלקת מפרקים שגרונית, עייפות ותשישות כרונית, עייפות שרירים ויובש בעיניים.

  • חומצה אלפא ליפואית חשובה ככל שמתבגרים ומזדקנים בשל העובדה שמחד האדם חשוף יותר שנים לרדיקלים חופשיים מאידך יכולתו נוגדת החימצון הטבעית של הגוף יורדת. כמו כן ייצור המיטוכונדריות בתאים פוחת וייצור האנרגיה בכל מיטוכונדריה פוחת.

  • פעילות גופנית מאומצת מצריכה נשימה תאית מוגברת, כתוצאה מכך מתרחשת הגברה משמעותית בייצור תוצרי הלוואי של הרדיקלים החופשיים, לכן לעוסקים בספורט חשוב להרבות בצריכה של נוגדי חימצון הן בתזונה (ירקות ופירות) והן כתוספים. חומצה אלפא ליפואית בהחלט מהווה מהבחירות הטובות יותר.

  • לתרכובות הגופרית שנמצאות בחומצה האלפא ליפואית יכולת עוצמתית לנטרל מתכות כבדות כמו כספית, עופרת ועודפי ברזל ונחושת על ידי יכולת ספיגה שלהם והעברה למערכות הפינוי של הגוף.

השפעתה של חומצה אלפא ליפואית בהגנה וטיפול בסוכרת ונוירופתיה היקפית:

  • מקשרת בין האינסולין לקולטנים שלו על גבי התאים ובכך משפרת את הרגישות לאינסולין ואת כניסת הסוכר לתאים.

  • סוכרת וטרשת נפוצה גורמים לפגיעה במיאלין אשר מצפה את תאי מערכת העצבים ומהווה חומר בידוד שמגן על תאי מערכת העצבים. מערכת העצבים מעבירה את המסרים שלה על ידי זרם חשמלי וכאשר יש פגיעה במיאלין הזרם לא מועבר באופן תקין וזה יוצר הפרעות תחושתיות כמו נימול ושריפה. חומצה אלפא ליפואית מהווה חלק מהמיאלין ונמצאה בעלת יכולת משמעותית לשקם אותו לאחר פגיעה.

חומצה אלפא ליפואית מיוצרת בגוף באופן טבעי ונמצאת בכמויות מזעריות במזונות בשר, תפוח אדמה, אורז מלא (מזוהם בארסן ולכן א מומלץ) וברוקולי, אבל כמויות אלו לא מספקות את היתרונות הביולוגיים שציינתי במאמר ולצורך כך יש לצרוך אותה כתוסף תזונה.

מינון יומי מקובל:

600 מ״ג.

אזהרות:

אין במינון המקובל.

קישור לתוסף חומצה אלפא ליפואית במינון 600 מ״ג מאתר IHERB:

בברכת בריאות שלמה!

תמיר גרבי- נטורופת ND

bottom of page