top of page

כורכום להגנה מפני מחלות לב וכלי דם

תסמונת מטבולית היא בעיה רפואית שכיחה בעולם המערבי. בעיה זו כוללת מספר בעיות רפואיות באדם- השמנה בטנית, יתר לחץ דם, תנגודת לאינסולין או סוכרת, רמת טריגליצירידים גבוהה ורמת HDL (כולסטרול ״טוב״) נמוכה. כמו כן תסמונת מטבולית מהווה גורם סיכון משמעותי למחלות לב וכלי דם. תסמונת מטבולית מאופיינת בדלקת כרונית ועומס חימצוני. ככל שרמת הדלקת והעומס החימצוני גבוהים יותר כך גובר הסיכון למחלות לב וכלי דם

ידוע שלכורכום יש השפעה נוגדת דלקת וחימצון חזקה. חוקרים ערכו מחקר כדי לבדוק האם מתן תוסף כורכום לחולים בתסמונת מטבולית יעיל בהפחתת רמת הדלקת והעומס החימצוני. במחקר השתתפו 117 חולים בתסמונת מטבולית אשר חולקו לשתי קבוצות; 59 חולים קבלו 1 גרם כורכום בשילוב עם פיפרין (משפר את הספיגה של הכורכום) והיתר קבלו פלסבו. המחקר נערך 8 שבועות. כדי לאמוד את רמת הדלקת והחימצון נמדדו המדדים הבאים בתחילת ובסוף המחקר: CRP (מדד חשוב שמצביע על מידת הדלקת), מלונדיאלדהיד MDA (מצביע על מידת הנזק החימצוני) וסופר אוקסיד דיסמוטז SOD (קו הגנה עיקרי של הגוף כנגד חימצון). בנוסף בגלל הקשר בין רמות CRP למחלות לב וכלי דם החוקרים ערכו במקביל מטה אנליזה של מחקרים שבדקו את מידת היעלות של תוסף כורכום בהפחתת רמות CRP.

בסוף המחקר נמצא שבקבוצת הכורכום הייתה הפחתה משמעותית ברמת CRP ו- MDA ועלייה משמעותית ברמת SOD לעומת קבוצת הפלסבו. כמו כן במטה אנליזה נמצא שכורכום הפחית באופן משמעותי את רמות CRP. משמעות התוצאות היא שכורכום הפחית משמעותית את מידת הדלקת והעומס החימצוני.

החוקרים מסיקים שתוסף כורכום יכול להיות יעיל להפחתת סיכון למחלות לב כלי דם על ידי המנגנון של הפחתת מידת הדלקת והעומס החיצוני בחולים עם תסמונת מטבולית.

סיכום:

סקרים מראים כי שליש מהאוכלוסייה הבוגרת סובל מתסמונת מטבולית, כאמור תסמונת זו מהווה גורם סיכון משמעותי למחלות לב וכלי דם אשר מהוות גורמי חולי ותמותה עיקריים בעולם המערבי ונחשבים למגפה. המחקרים שמובאים פה מראים שהתערבות פשוטה, קלה ולא יקרה של תוסף כורכום במינון 1 גרם בשילוב עם פיפירין יכולים לצמצם משמעותית מגפה זו ולעזור לרבים. ראוי לציין שהגורמים העיקריים לתסמונת המטבולית הם השמנה בטנית וחוסר פעילות גופנית. כלומר יש לנו אחריות ויכולת השפעה רבה על מצב בריאותי חמור זה על ידי שינויים פשוטים באורח החיים – שמירה על שקל גוף תקין ופעילות גופנית – פשוט ובכל זאת להרבה אנשים מאוד קשה לעשות את השינויים האלו. אולי ניתן להעלות את המוטיבציה של האנשים על ידי הגברה מסיבית של אירגוני בריאות בחינוך האוכלוסייה לגבי הקשר בין אורח החיים ובריאות לרבות תסמונת מטבולית. תארו לכם שיהיו יותר פרסומות, כתבות, סדנאות, קבוצות תמיכה וכדומה בנושא הקשר בין אורח חיים ובריאות. כמו שיש פרסומות לאופנה ואנשים מושפעים מהן כך לדעתי הגברה מסיבית של מודעות בריאותית יכולה לעזור.

מקורות:

bottom of page