top of page

כורכום ומחלת הכבד השומני הלא אלכוהולית NAFLD

כבד שומני מהווה בעיה עולמית בעולם המערבי. כ- 30% מהאמריקאים וכ- 70-100% מהאנשים שסובלים מהשמנה חולנית סובלים מכבד שומני.

ישנן שתי אבחנות של כבד שומני; הראשונה כבד שומני שנוצר כתוצאה משתייה מופרזת וכרונית של אלכוהול, והשנייה כבד שומני שלא נוצר כתוצאה משתייה מופרזת של אלכוהול ונקראת מחלת הכבד השומני הלא אלכוהולית NAFLD. בכתבה זו מדובר על הסוג הלא אלכוהולי.

גורמי הסיכון העיקריים למחלת הכבד השומנית הלא אלכוהולית הם: סוכרת, השמנה בטנית והיפרליפידמיה.

השם מחלת הכבד השומני הלא אלכוהולית מתאר מגוון מצבים מטבוליים אפשריים: הסננה של חומצות שומן חופשיות לתוך תאי הכבד, הסננה זו יכולה לגרום לתהליך דלקתי שכולל הפעלת פקטור שעתוק NF-kB שגורם לשחרור מתווכי הדלקת IL-6, IL-1 ו- TNF והפעלת תאי דלקת כבדיים (תאי קופפר) ומקרופאג׳ים. תהליך דלקתי זה גורם להרס של תאי כבד, מוות שלהם, והצטלקות של רקמת הכבד ושחמת. שחמת הינה מחלה מסוכנת שגורמת לירידה בתפקוד הכבד עד לאי ספיקה כבדית. ירידה בתפקוד הכבד כוללת הפרעות בתפקודים הבאים: נטרול רעלים ותרופות, פירוק ובנייה של חלבונים, שומנים, סוכרים והורמונים, ייצור חומצות מרה. תפקודים אלו קריטיים לקיום החיים ולכן מחלה זו מסכנת חיים. בנוסף שחמת הכבד מהווה סיכון לסרטן של הכבד.

כבד שומני מהוה הגורם השכיח ביותר להפרעה בתפקודי הכבד ומהמובילים להשתלת כבד.

אבחנה של כבד שומני נעשית על ידי בדיקה של אנזימי כבד בדם שמעידים על הרס של תאי כבד, בדיקות הדמיה כמו אולטרסאונד, MRI, CT ובהתאם לצורך ביופסיה. ראוי לציין שמחלת הכבד השומני הלא אלכוהולית קשורה בקשר הדוק עם תסמונת מטבולית- תסמונת שכוללת את המצבים הבאים: השמנה בטנית, רמות גבוהות של טריגליצרידים, רמות נמוכות של HDL, לחץ דם גבוה, סוכרת או תנגודת לאינסולין. כמו כן מרבית החולים הם א- סימפטומטיים ולכן לכל מי שיש את אחד או יותר מהמצבים של תסמונת מטבולית מומלץ לעשות בירור לגבי כבד שומני מכוון שככל שמטפלים בו מוקדם יותר כך סיכויי ההחלמה טובים יותר.

למרות החיפוש המחקרי האינטנסיבי אחר תרופה לטיפול במחלה, עד לעצם כתיבת הכתבה לא נמצאה תרופה יעילה ומאושרת לטיפול במחלה. הטיפול העיקרי שמומלץ הוא שינויים באורח החיים שכוללים: ירידה במשקל, שינוי תזונתי לדיאטה ים תיכונית או דלת פחמימות ופעילות גופנית. טיפול זה הוכח כיעיל למניעה וטיפול בגורמי הסיכון לכבד השומני ולכן מצליח לעצור הסננה נוספת של שומן לכבד אבל לא תמיד מצליח להפחית משמעותית את כמות השומן שכבר קיימת בכבד ולכן נעשים מחקרים לחיפוש דרכים משלימות לטיפול העיקרי בכבד השומני הלא אלכוהולי.

בשנים 2016 ו- 2017 נעשו שני מחקרים עוקבים כדי לבדוק האם מתן תוסף כורכום שמכיל כמות תקנית של כורכומין (החומר הפעיל העיקרי בכורכום) יעיל לטיפול בכבד השומני הלא אלכוהולי. המחקרים כללו כמאתיים משתתפים שמאובחנים עם מחלת כבד שומני לא אלכוהולי. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות, אחת קבלה 500-1000 מ״ג תוסף כורכום ליום ואחת קבלה פלסבו למשך 8 שבועות. המדדים הבאים נבדקו בתחילת המחקר ובסופו: גודל ומידת השומן בכבד נבדקו על ידי אולטרסאונד, רמת אנזימי כבד בדם ומטבוליזם של שומנים וסוכרים נבדקו על ידי בדיקות דם. בתום 8 השבועות נמצא כי מידת השומן בכבד הופחתה באופן משמעותי אצל קבוצת הכורכום ביחס לקבוצת הפלסבו- בערך 80% הפחתה בקבוצת הכורכום לעומת כ- 25% בקבוצת הפלסבו. כמו כן נמצאה הפחתה משמעותית במדדים הבאים: אנזימי הכבד ALT ו- AST, כולסטרול כללי, LDL, טריגליצירידים, גלוקוז והמגלובין מסוכרר אצל קבוצת הכורכום לעומת הפלסבו. בנוסף הטיפול נמצא כבטוח וללא תופעות לוואי.

כורכום

מסקנות ומשמעות המחקרים חשובות ומעודדות מהבחינות הבאות:

  1. הפחתה של כ- 80% מהשומן בכבד בתקופה קצרה של 8 שבועות מפחיתה משמעותית את הסיבוכים שיכולים להיווצר כתוצאה מכבד שומני. כמו כן העובדה שהתוצאות הושגו בתקופה קצרה מאוד יכולה לנבא שהמשך טיפול בכורכום ובגורמי הסיכון יכול להביא לריפוי מוחלט.

  2. הפחתה משמעותית של אנזימי הכבד בדם מעידה על מגמת שיקום והתחדשות תקינה של תאי הכבד. להזכירכם תפקוד תקין של הכבד חיוני לנטרול רעלים ותרופות, פירוק ובנייה של שומנים, חלבונים, סוכרים, הורמונים וייצור חומצות מרה. תפקודים אלו קריטיים לבריאות.

  3. הפחתה של כולסטרול כללי, LDL וטריגליצרידים- אלו סוגי שומן שהכבד אחראי על מטבוליזם שלהם. הפחתה שלהם מצביעה על שיפור בתפקוד הכבד. כמו כן רמות גבוהות של שומנים אלו קשורים עם מחלת לב כלילית.

  4. הפחתה של גלוקוז והמגלובין מסוכרר- רמות גבוהה של מדדים אלו קשורה עם סוכרת וסיבוכיה כמו מחלת לב כלילית, הזדקנות מואצת ופגיעה בראיה, בכליות ובעצבים הפריפריים.

לסיכום:

מחלת הכבד השומני הלא אלכוהולית נחשבת לבעיה בריאותית עולמית בחברה המערבית. אי טיפול במחלה זו גובל בחובו סיבוכים עד כדי סכנת חיים. הטיפול הראשון בכבד השומני הלא אלכוהולי הוא בגורמי הסיכון; השמנה בטנית, סוכרת והיפרליפידמיה, על ידי דיאטה ים תיכונית או דלת פחמימות, ירידה במשקל ופעילות גופנית. טיפול זה הוכח כיעיל אבל לעיתים לא מספק בהפחתת השומן העודף בכבד. לכן המחקרים מספקים מידע יעיל, פשוט ובטוח לטיפול משלים לצורך שיפור הפחתת השומן העודף בכבד. כמו כן ראוי לציין שבמחלת הכבד השומני הלא אלכוהולית ישנו מעגל קסמים הרסני שבו גורמי הסיכון סוכרת והיפרליפידמיה גורמים לכשל כבדי במטבוליזם הסוכרים והשומנים שמחמיר את הסוכרת וההיפרליפידמיה ואלא בתורם מגבירים את מידת השומן בכבד וחוזר חלילה. העובדה שטיפול בתוסף כורכום שיפר את מטבוליזם הסוכרים והשומנים בולמת את מעגל הקסמים ההרסני הזה.

מקורות לכתבה:

אם נהניתם מהכתבה והיא עזרה לכם אשמח אם תשתפו אותה כדי שעוד אנשים יחשפו למידע.

בברכת בריאות שלמה!

תמיר גרבי- נטורופת ND

bottom of page