top of page

דיאטה ים תיכונית וצמחי המרפא כורכום ובוסווליה לשמירה על בריאותם של ספורטאים

פעילות גופנית מאוד מטיבה עם הבריאות בכל הרמות אבל יש לה חסרון שיכול לפגוע בבריאות במידה רבה. ידוע כי בפעילות גופנית מאומצת נוצרים רדיקלים חופשיים ותוצרים סופיים מתקדמים של גליקציה (AGE) בכמות רבה.

כיצד זה קורה ומה הבעיה בכך?

  1. אנרגיה נוצרת בתאים באברון שנקרא מיטוכונדריה. אנרגיה זו נוצרת כתוצאה מריאקציה בין חמצן לגלוקוז, חלבון ושומן. בתהליך זה נפלטים אלקטרונים בצורת רדיקלים חופשיים. ככל שאנו עושים יותר פעילות כך אנו זקוקים ליותר אנרגיה ומטבע הדברים משתחררים יותר רדיקלים חופשיים. כתוצאה מכך העוסקים בספורט אינטנסיבי לאורך זמן חשופים לרמות גבוהות של רדיקלים חופשיים. רדיקלים חופשיים גורמים לתהליכי חימצון בתאים וב- DNA, תהליכי חימצון אלו מלווים בתהליכים דלקתיים ובנזק ל- DNA ולתאים. ידוע כי נזק זה הוא מהגורמים המשמעותיים לבעיות בריאות כרוניות כמו הזדקנות מואצת, דמנציה, מחלות לב וכלי דם, תשישות וכאבי מפרקים.

  2. כאשר עושים פעילות גופנית מאומצת הורמוני הסטרס אדרנלין וקורטיזול גורמים לעלייה מרובה של סוכר לדם כדי להעביר אותו לתאים לצורך ייצור אנרגיה. עלייה מרובה של סוכר לדם גורמת להיווצרות שאריות מיותרות של סוכר בדם לאורך זמן רב מידי. כאשר יותר מידי סוכר נמצא בדם לאורך זמן הוא נצמד לחלבונים ומשנה את התפקוד שלהם. זה מה שנקרא AGE. זה בדיוק מה שקורה בסוכרת לא מטופלת. פגיעה של AGE גורמת סיכון לדלקתיות בעורקים, מחלות לב כלי דם, הזדקנות מואצת, דמנציה, נוירופתיה היקפית, נפרופתיה ורטינופתיה.

במחקר בדקו האם דיאטה ים תיכונית וצמחי המרפא כורכום ובוסווליה יכולים להפחית רמות של רדיקלים חופשיים, תאי EGA וסמנים שקשורים אליהם. דיאטה ים תיכונית עשירה בירקות, פירות ושמן זית שעשירים בנוגדי חימצון ונחשבת כאנטי דלקתית. כמו כן צמחי המרפא כורכום ובוסווליה נחשבים כאנטי דלקתיים ונוגדי חימצון עוצמתיים.

איך בדקו את זה?

חילקו 47 רוכבי אופניים מקצועיים לשתי קבוצות, קבוצה אחת קבלה דיאטה ים תיכונית לשלושה חודשים וקבוצה שנייה קבלה דיאטה ים תיכונית בשילוב עם צמחי המרפא כורכום ובוסווליה לשלושה חודשים. כמו כן עשו בדיקות דם בתחילת המחקר ובסופו. בבדיקות נבדקו רמות של אינטרלוקין 6, TNF, hs- CRP, EGA, רצפטורים ל- AGE ותרכובות של חומצות שומן שונות. אלו הם סמנים של נזק חימצוני, מטווחים דלקתיים ותוצרי AGE.

מה נמצא?

אצל שתי הקבוצות נצפתה ירידה משמעותית ברצפטורים ל- AGE ובחומצות השומן השונות. בקבוצה שקבלה גם כורכום ובוסווליה נצפתה ירידה משמעותית גם של AGE מה שלא נמצא אצל קבוצת הדיאטה הים תיכונית בלבד.

מסקנת החוקרים:

לדיאטה ים תיכונית בשילוב עם צמחי המרפא כורכום ובוסווליה יש אפקט חיובי על ספורטאים מקצועיים.

לסיכום:

פעילות גופנית מאוד מטיבה עם הבריאות ובהחלט מומלצת כחלק מאורך החיים אבל כמו בכל דבר המינון חשוב. כמו שחוסר פעילות גופנית מזיק כך גם עודף פעילות גופנית יכול להזיק. דיאטה ים תיכונית וצמחי המרפא כורכום ובוסווליה יכולים להפחית נזק זה אך לא למנוע אותו לחלוטין. במחקר נראתה ירידה משמעותית של חומצות שומן שונות ו- AGE אבל לא נראתה ירידה משמעותית של המתווחים הדלקתיים TNF, hs- CRP ואינטרלוקין 6 ולכן ניתן להבין שהסיכוי לנזק לא הופחת לחלוטין. כמובן שניתן להמליץ על תוספת של תוספי נוגדי חימצון ואנטי דלקתיים להפחתת הנזק אבל יותר נכון למתן את כמות הפעילות הגופנית מכוון שנראה שהגוף מסמן לנו שזה יותר ממה הוא צריך ויכול לסבול. בכל מקרה לכל העוסקים בספורט מומלץ להעשיר את התפריט בירקות ופירות מכוון שהם אנטי דלקתיים ועשירים בנוגדי חימצון, להפחית מזונות מקדמי חימצון ו- AGE כמו שמנים מזוככים, סוכרים ועודף פחמימות. כמו כן לצרוך תוספי תזונה נוגדי חימצון ואנטי דלקתיים. בנוסף אחד המדדים שאיתם כל אחד יכול לזהות על עצמו אם הוא עושה עודף פעילות גופנית הוא תחושה של תשישות לאחר הפעילות וכך לעשות את החושבים שלו.

קישור למחקר:

נהניתם מהכתבה אשמח אם תעבירו אותה הלאה כדי שעוד אנשים ייחשפו למידע.

בברכת בריאות שלמה!

תמיר גרבי- נטורופת ND

bottom of page