סלניום

סלניום הינו מינרל שקיים במזונות דגים, פירות ים, בשר, עוף, דגנים מלאים, סלניום וברוקולי.

סלניום חשוב לשמירה על הבריאות על ידי מספר תפקידים ביולוגיים חשובים:

  1. מרכיב באנזים גלוטטיון פרוקסידאז. אנזים זה מהווה קו הגנה ראשון כנגד רדיקלים חופשיים. זוהי פעולת הגנה ביולוגית קריטית מכוון שרדיקלים חופשיים גורמים לנזק חימצוני בתאים. נזק חימצוני הוא שינוי שלילי בהרכב הביוכימי של התא שגורם לשינוי בתפקוד הייעודי של התא. האיברים והמערכות שלנו בנויות מתאים, לכן נזק חימצוני כרוני בתא גורם לנזק בתפקוד של האיברים והמערכות שמתבטא באופן של מחלות כרוניות כמו כאבי מפרקים, עייפות כללית, הזדקנות מואצת וסרטן. כדי להבין מהו חימצון ניתן חשוב על ברזל שנהיה חלודה וכך כמובן משתנה תפקודו לרעה.

  2. נוגד חימצון חזק גם בצורתו החופשית ולא דווקא כחלק מגלוטטיון פרוקסידאז.

  3. מרכיב באנזים גלוטטיון טרנספראז. אנזים זה חשוב לקידום פעולת אנזימי CYP 450 אשר אחראים על נטרול רעלים בכבד. נטרול לא יעיל של רעלים בכבד קשור עם מחלות אוטואימוניות, אלרגיות, עייפות, כאבי ראש ורגישויות למזונות שונים.

  4. משתתף בבניית הורמון התירוקסין של בלוטת התריס אשר חשוב לכלל חילוף החומרים בגוף. לדוגמה: שריפת שומנים, ייצור אנרגיה, ניצול קלוריות, סינטוז חלבונים ועוד.

  5. נטרול מתכות כבדות כמו כספית ועופרת.

מינון טיפולי יומי:

200-600 מק״ג ליום.

אין קושי להגיע למינונים טיפוליים של סלניום דרך התזונה- לדוגמה: 30 גרם אגוזי ברזיל מכילים 540 מק״ג, 100 גרם עוף או דג או בשר מכילים כ- 80 מק״ג, 100 גרם דגנים מלאים מכילים כ- 40 מק״ג.

מתי נרצה לצרוך מזונות עתירי סלניום:

  1. מניעה וטיפול בסרטן על ידי פעילות נוגדת חימצון חזקה.

  2. כחלק ממניעה וטיפול במחלות לב על די מניעת חימצון של כולסטרול, כלי הדם ורקמת הלב.

  3. כחלק מטיפול בבעיות כרוניות כמו אוטואימוניות, אלרגיות, כאבי ראש, עייפות והזדקנות מואצת שנגרמות על די נזק חימצוני ו/או גודש רעלים בכבד ובגוף.

  4. כחלק מטיפול בתת פעילות של בלוטת התריס ובעיות שקשורות לכך כמו השמנה, עצירות, יובש בעור, נשירת שיער, רמות סוכר וכולסטרול גבוהות, עייפות ודיכאון.

  5. מניעת תופעות לוואי של תרופות כימותרפיות. תרופות אלו גורמות לנזק חימצוני חזק בגוף וסלניום מפחית אותו.

  6. כחלק מניקוי הגוף ממתכות כבדות ובעיות שקשורות אליהן כמו פגיעה במערכת העצבים המרכזית, יתר לחץ דם וסרטן.

אזהרות:

  1. שימוש כרוני של 1000 מק״ג ומעלה יכול לגרום לשינוי במבנה הציפורן והשיער, עייפות, נוירופתיה, דרמטיטיס, ריח גוף רע, רגזנות, הפרעות בגדילה ונמק בכבד.

  2. שימוש ארוך טווח יכול להגביר סיכון לסרטן עור.

  3. מינונים גבוהים של סלניום יכולים למנוע ספיגה של ויטמין C.

  4. שימוש ארוך טווח נמצא סטטיסטית כמגביר סיכון לסרטן העור מסוג SCC (קרצינומות תאי הקשקש) ולהישנות של סרטן עור בכלל.

  5. לאור הזהרות אלו מומלץ לא לצרוך יותר משלוש אגוזי ברזיל ליום ולא לצרוך באופן קבוע יותר מחצי שנה מכוון שאגוזי ברזיל מכילים כמות גדולה יחסית של סלניום ואכילה מופרזת שלהם או אכילה נורמאלית שלהם בשילוב עם אכילת בשר ודגנים מלאים יכולה לגרום לעודף צריכת סלניום.

בגלל שאין קושי להגיע למינונים טיפוליים של סלניום דרך התזונה עדיף לצרוך אותו מהמזון ולא כתוסף מכוון שכך מקבלים אותו באופן טבעי עם עוד רכיבים שקיימים במזון וידוע כי צריכת רכיבים כמו שהם קיימים במזון גורמת להשפעה סינרגטית של אותם רכיבים (מעצימים ומשפרים את הפעילות אחד של השני). בכל זאת למי שמעדיף להימנע לצרוך מזונות עתירי סלניום מכל סיבה צירפתי קישור לתוסף סלניום.

קישור לתוסף סלניום במינון 200 מק״ג מאתר IHERB:

https://www.iherb.com/pr/now-foods-selenium-essential-mineral-200-mcg-180-vcaps/818

עם הקוד הבא ניתן לקבל 10% הנחה בקנייה הראשונה- Mgz025

בברכת בריאות שלמה!

תמיר גרבי- נטורופת ND

  • Facebook Clean Grey

עיקבו אחרי:

© 2016 כל הזכויות שמורות - תמיר גרבי - נטורופת ND | מומחה לתזונה ואורח חיים בריא

  • mzl_yvdefagt_edited
  • Facebook Social Icon